Logga in

Jobbigt att läsa bloggen?

Inte nu längre. Vi har justerat utseendet på bloggen så att det skall bli lite enklare för er läsare att ta till er av det skriver. Hoppas ni är lika nöjda som vi!

//Er webmaster

Kan man jämföra marknadsföring med bantning?

bantningmarknadsföring

 

Ja visst kan man väl?!

Snabba viktminskningskurer ger hopp och drömmar.

 Känner du igen det här?

– Det går snabbt

– Det är enkelt

– Du kommer att få ett fantastiskt resultat

– Det kostar… mycket!

– Det är väldigt lätt att ge upp eller börja med nästa ”kur”.

 Marknadsföring dras ibland med liknande aspekter. Någon kontaktar ett företag med nåt som förväntas ge snabba resultat. Det är enkelt, ingen förberedelse behövs. Ingen tråkig arbetsinsats. Bara att trycka på knappen. Det kostar…. mycket!  Resultaten förväntas snabbt, kanske inom veckor eller några månader.

Det slutar ofta med att beställaren uppgivet tycker att marknadsföring inte ger något. Vilket är lätt att förstå. Men samtidigt väldigt tråkigt.

 

Vad blir slutsatsen?

Det känns bättre att likna marknadsföring skall vid en sund livsstil, något man har med hela tiden i företagskulturen. Det är kul att göra marknadsplaner och sätta upp realistiska mål. Det går att hitta metoder utifrån varje företags situation som ger rimliga kostnader, nöjda och väl omhändertagna kunder. Ibland kan man gå till sig själv, vad skulle jag vilja få från en leverantör för att känna mig ompysslad? Vad skulle vara det där lilla extra? Det tar dessutom  TID att bearbeta nya kundgrupper, ett år är ingen lång tid, och frågan är vilka kunder vill man egentligen ha? När vi jobbar med våra kunder önskar vi helst att tidshorisonten skall ligga på ett par tre år innan man möjligen – efter en utvärdering  –  lägger om och byter spår. Men en sån plan blir kostnaden ingen överraskning och kan vara med när utvärderingen görs.

Ha en go höst! /Örjan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *